Artificial Intelligence wordt veel gebruikt. AI maakt ons leven namelijk makkelijker en efficiënter. Ook in de gezondheidszorg. De voordelen van AI in de gezondheidszorg zijn groot. Vandaar dat dit steeds meer wordt toegepast.
Maar hoe wordt AI precies gebruikt in de gezondheidszorg? En wat zijn nu die voordelen van AI in de gezondheidszorg?
In dit artikel geven we je hier inzicht in. Het zal je verbazen hoeveel toepassingen AI al heeft in de zorg en hoeveel voordelen dat voor ons oplevert.
Inhoud
Waarvoor wordt AI gebruikt in de gezondheidszorg?
AI kent al de nodige toepassingen in de gezondheidszorg. Het wordt veelal als assistent gebruikt in bestaande processen. Hieronder een aantal veelgebruikte toepassingen van AI in de gezondheidszorg.
- Analyseren van scans/foto’s. AI kan medische beelden analyseren en op die manier ziektes detecteren. AI kan dit over het algemeen sneller en met een hogere nauwkeurigheid dan een mens.
- Diagnoses stellen. AI kan op basis van grote hoeveelheden medische gegevens analyseren of iemand risico loopt op een bepaalde ziekte.
- Administratie in de zorg. AI kan helpen om de administratie van patiënten bij te houden, waardoor er veel tijd bespaard wordt.
- Robotica in de operatiekamer. Er zijn steeds meer robots beschikbaar die artsen kunnen helpen in de operatiekamer. Deze robots worden vaak aangestuurd door AI en ontwikkelen zich daardoor ook. Hierdoor worden deze robots steeds beter.
Wat zijn de voordelen van AI in de gezondheidszorg?
Artificial Intelligence biedt een aantal mooie voordelen voor de gezondheidszorg. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, zijn er al een aantal mooie toepassingen van AI in de gezondheidszorg.
Over het algemeen is het grote voordeel van AI in de gezondheidszorg dat mensen preciezer geholpen kunnen worden. AI baseert zich enkel op data, waardoor het snellere, betere conclusies kan trekken. Hierdoor kunnen mensen in een vroeger stadium van een ziekte geholpen worden. Ook kan de zorg specifieker afgesteld worden op de behoefte van de patiënt.
Daarnaast kan AI veel werk uit handen nemen. Er zijn de nodige tekorten aan personeel in de zorg. Door AI juist te implementeren, kan een deel van deze tekorten opgevangen worden met AI.
Bovendien kan AI helpen met het efficiënter maken van het werkproces van zorgpersoneel. Hierdoor kunnen ze over het algemeen meer gedaan krijgen in dezelfde tijd.
Tot slot kan het efficiënter en sneller maken van het proces ook leiden tot kostenbesparing. Op de korte termijn is dit misschien nog niet het geval, maar op de lange termijn kan AI een hoop geld besparen.
Wat zijn de risico’s van het gebruik van AI in de gezondheidszorg?
Er zijn verschillende risico’s bij het gebruik van AI in de gezondheidszorg. Hieronder vind je de 2 voornaamste risico’s.
Allereerst moet AI begrijpen wat goed en fout is. Op die manier kan het namelijk analyseren en goede keuzes maken. Als AI niet herkent welke data wijzen op bepaalde ziektes of afwijkingen, dan zal het dus ook niet met een goede diagnose kunnen komen. Kortom, AI moet getraind worden met correcte data.
Daarnaast heb je het punt omtrent privacy. Om AI te trainen, moet het toegang krijgen tot veel persoonlijke en gevoelige data. AI moet wel begrijpen dat het goed om moet gaan met deze data en dat het bepaalde persoonlijke gegevens niet op mag slaan of mag delen. Anders kunnen medische gegevens bij de verkeerde mensen terecht komen.
Al met al kunnen deze risico’s gedekt worden door AI goed te laten controleren door experts. Mocht er dan iets misgaan, dan kan er op tijd ingegrepen worden.