We leven in een wereld waarin alles steeds meer gedigitaliseerd wordt. Dit brengt mooie ontwikkelingen en kansen met zich mee. Zeker ook op het gebied van marketing.
Als je een eigen bedrijf hebt, dan weet je inmiddels wel dat je haast niet meer zonder online marketing kunt. Potentiële klanten zijn vooral te vinden op het internet deze dagen.
Gelukkig zijn er vele opties om een goede online marketing campagne op te zetten. Het nadeel is dat je zeker niet de enige bent die online adverteert.
Dus hoe zorg je nu dat jouw marketing campagne beter is dan die van je concurrenten, zonder dat je daar heel veel geld aan uit moet geven?
Simpel. Met AI! Door de snelle ontwikkeling van AI, kun je je online marketing ook laten doen door AI. Hiervoor zijn verschillende, geavanceerde AI-tools op de markt. Lees snel verder om erachter te komen hoe jij AI kunt inzetten voor jouw marketing!
Inhoud
Wat is AI marketing?
De meeste marketing wordt op dit moment uitgevoerd door marketing agencies en online marketeers. Op zich is daar niet heel veel mis mee, maar er is wel een groot nadeel.
Om je marketing te laten doen door een agency of marketeer, moet je mensen inhuren. Dit kost vaak behoorlijk wat geld. Ook ben je dan in je marketing afhankelijk van de kwaliteit en inzet van deze mensen.
Door de gigantisch snelle ontwikkeling van AI, is het tegenwoordig om AI marketing te gebruiken. Dit houdt in dat AI haast al het werk voor je doet omtrent de marketing. Denk hierbij aan het maken van de advertenties, het analyseren van data en meer.
Kortom, AI marketing is marketing uitgevoerd door Artificial Intelligence.
Hoe wordt AI marketing gebruikt?
AI kan op vele manieren gebruikt worden binnen de marketing.
Om te beginnen kan AI een bepaalde taak uit handen nemen. Dit kan bijvoorbeeld het schrijven van advertentieteksten, het genereren van visuals of het analyseren van data zijn. Hiermee wordt de marketing nog wel uitgevoerd door mensen, maar met ondersteuning van AI.
Je kunt ervan uitgaan dat ook marketing en online marketeers steeds meer gebruik maken van AI. Dit maakt het werk namelijk een stuk efficiënter.
Daarnaast kan AI ook de complete marketing voor je uit handen nemen. Hierbij koppel je een AI-tool aan bijvoorbeeld je social media account. Je vult gevraagde gegevens in en AI doet de rest. Je advertenties draaien dus automatisch. Jij hoeft hierbij alleen nog maar de resultaten te volgen.
Voordelen van AI marketing
AI marketing brengt een aantal grote voordelen met zich mee. Hieronder hebben we de belangrijkste voordelen op een rij gezet.
- Tijdsbesparing. Door (een deel van) de taken omtrent marketing uit te laten voeren door AI, kan er veel tijd bespaard worden. En niet alleen tijd, maar ook veel geld. Om deze reden is een investering in AI vaak een betere beslissing dan een bedrijf inhuren.
- Strategisch sterkere keuzes. AI maakt keuzes op basis van data. Hier komt geen emotie bij kijken. Wij als mensen laten vaak emotie meewegen in onze keuzes. Doordat AI zijn keuzes puur op data baseert, maakt AI vaak betere keuzes dan wij als mens voor het optimaliseren van de marketing campagne. Hierdoor zijn de opbrengsten over het algemeen hoger.
- Betere relatie met je klant. Door AI te gebruiken, kun je de ervaring van de klant heel persoonlijk maken. Dit gebeurt bijvoorbeeld door persoonlijke aanbevelingen te doen of door persoonlijke mails te sturen. Zo bouw je een betere band op met de klant. Daarmee is de kans groter dat de klant bij jou terugkomt.
Nadelen van AI marketing
Eigenlijk heeft AI marketing niet zo heel veel nadelen. Tuurlijk zijn ze er wel, maar dit is in onze ogen het enige, grote nadeel.
- De kwaliteit van de content. AI maakt content die niet altijd even goed is. Zodra de content, gemaakt door AI, niet gecontroleerd wordt door mensen, loop je de kans dat de kwaliteit van de content minder goed is. Dit kan ervoor zorgen dat jouw advertenties minder goed converteren dan die van de concurrent. Controleer dus altijd de kwaliteit van de content die wordt gemaakt door AI.
Voorbeelden van AI marketing
AI marketing wordt al toegepast in verschillende sectoren, waaronder e-commerce, gezondheidszorg, en financiële services.
Een goed voorbeeld van AI marketing is de chatbot. Deze chatbot wordt gebruikt om klanten snel, efficiënt en gepersonaliseerd te helpen. Op deze manier hebben bestaande klanten een goede ervaring met het bedrijf en blijven ze klant. Daarnaast kunnen twijfelaars overtuigd worden om het product of de service toch te kopen.
Een ander voorbeeld is het gebruik van gepersonaliseerde e-mails om klanten te laten weten over aanbiedingen die relevant zijn voor hun interesses. Denk hierbij aan mails van Zalando met aanbevelingen voor jou, of een mail van Bol met een persoonlijke kortingscode. Op basis hiervan ga je toch weer naar de site en is de kans groot dat je toch weer iets bij het bedrijf koopt.
Een laatste voorbeeld is de lijst met aanbevelingen bij streamingsdiensten. Naar aanleiding van wat je gekeken hebt, komt Netflix bijvoorbeeld met een lijst “aanbevolen voor jou”. AI analyseert jouw kijkgeschiedenis en schotelt je aan de hand daarvan vergelijkbare content voor. Zo blijf je kijken en dus klant van Netflix.
Top 5 AI marketing tools
Er zijn voor alle aspecten van AI marketing wel tools op de markt. Er is veel vraag naar, dus zo gek is dat niet.
Hieronder hebben we onze top 5 tools op een rij gezet. Deze lopen uiteen, maar hebben allemaal een gigantisch positieve impact op jouw marketing, voor een goede prijs.
Growthbar
Dit is een SEO-tool die gegevens analyseert en vervolgens bruikbare aanbevelingen doet om jouw website te optimaliseren voor zoekmachines.
Met Growthbar krijg je direct inzichten in de zoekwoorden en backlinks van jouw concurrenten, en kun je efficiënt inspelen op trends in jouw markt.
De tool helpt je bij het bepalen van de beste zoekwoorden om op te ranken, biedt informatie over jouw positie in de zoekresultaten, en biedt bruikbare aanbevelingen om jouw site te optimaliseren voor SEO.
Bovendien is Growthbar eenvoudig in gebruik.
Dit maakt het de perfecte tool voor bedrijven, groot of klein, die hun online aanwezigheid willen verbeteren en hun zoekmachine positionering willen versterken.
Adcreative.ai
Adcreative.ai is een krachtige tool die op basis van jouw gekozen doelgroep geautomatiseerde advertenties maakt. De tool maakt gebruik van kunstmatige intelligentie en machine learning om jouw ideeën te vertalen in effectieve advertenties die resoneren met jouw doelgroep.
Met adcreative.ai hoef je geen tijd en geld te besteden aan het onderzoeken en maken van advertenties. Het enige wat jij hoeft te doen is je doelgroep specificeren, en de software doet de rest.
Deze tool is dus ideaal voor mensen die willen adverteren, maar hier niet goed in zijn, of niet creatief genoeg zijn. Met deze tool kan iedereen succesvol adverteren!
Flick
Meer volgers op Instagram?
Met Flick vind je snel en eenvoudig de meest effectieve hashtags voor jouw merk. Flick is een krachtige tool die jou helpt jouw doelgroep te bereiken en jouw Instagram-account te laten groeien. Door de hashtags te gebruiken die het beste passen bij jouw account, zal je beter gevonden worden door de doelgroep die jij wilt bereiken.
Flick is ideaal voor bedrijven die hun social media-strategie willen verbeteren en hun online aanwezigheid willen vergroten.
InstaText
InstaText is een tool die je helpt om snel en eenvoudig ondertiteling aan je Instagram-stories toe te voegen. Dit bespaart tijd en moeite, en verbetert de kijkerervaring.
Met InstaText kun je de ondertiteling van jouw Instagram-stories automatiseren en op een geweldige manier jouw verhaal verspreiden zonder extra tijd en moeite.
InstaText is de perfecte tool voor bedrijven die hun Instagram-story-strategie willen verbeteren.
Brand24
Brand24 is een krachtige tool die helpt bij het bewaken van online merkvermeldingen en feedback verzamelen. Hiermee kun je snel op de hoogte blijven van wat er over jouw bedrijf wordt gezegd en sneller reageren op klantbehoeften.
De tool scant social media en alle andere plaatsen op internet om feedback te verzamelen en verzamelt nuttige statistieken over je merkreputatie.
Brand24 is ideaal voor bedrijven die actief streven naar het verbeteren van de klanttevredenheid en het ontwikkelen van hun merkreputatie.
Gebruik de kracht van AI marketing
Met AI marketing kan jouw bedrijf groeien en meer succes behalen. Hier nog even enkele tips om goed van start te gaan.
- Start met kleine stapjes en breid uit
- Richt je inspanningen op je meest winstgevende segmenten
- Gebruik de beste AI marketing tools die passen bij jouw business
- Neem betrouwbare partners in de arm voor het opstellen en uitvoeren van AI-marketingstrategieën.
Met de juiste tools is AI marketing een krachtige en effectieve manier om jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen.
Nu je weet wat AI marketing is, hoe het wordt gebruikt, en wat de beste tools zijn om te gebruiken, ben je klaar om de voordelen te ontdekken en jouw bedrijf te laten groeien.