AI klantenservice: Zo pak je dat succesvol aan!

Klantenservice is een essentieel onderdeel van elk bedrijf. Het is vaak bepalend voor het beeld wat mensen van een bedrijf hebben. Ook zorgt een goede klantenservice voor klantenbinding.

De klantenservice goed inrichten en goed laten functioneren kan een uitdaging zijn. Er gaat vaak veel tijd in zitten en een werknemer hiervoor aannemen kan erg duur zijn, zeker voor een kleine ondernemer.

Gelukkig is er een goede oplossing voor deze uitdaging. AI klantenservice!

In dit artikel nemen we je mee in wat er mogelijk is met AI klantenservice, wat de voordelen zijn, waar je op moet letten en wat de beste AI-tools zijn om jouw klantenservice in te richten met Artificial Intelligence.

Wat is AI klantenservice?

AI klantenservice is het gebruik van Artificial Intelligence om klanten te helpen met hun vragen en problemen. Dit kan op verschillende manieren worden bereikt. Bijvoorbeeld door een chatbot, op basis van AI, te plaatsen op website.

AI heeft de mogelijkheid om in een hele korte tijd heel veel data te analyseren en op basis daarvan een antwoord te genereren. Bovendien kan het leren van eerdere processen en op die manier steeds intelligenter worden.

Doordat AI hiertoe in staat is, kan het in de meeste gevallen een klant helpen, zonder dat jij daar verder iets voor hoeft te doen. Op die manier wordt de klantenservice bijna volledig gedraaid door Artificial Intelligence.

Hoe wordt AI klantenservice gebruikt?

AI klantenservice kan op verschillende manieren gebruikt worden. Hieronder vind je een aantal veel voorkomende manieren.

Chatbots

Door een chatbot te plaatsen op je website, kunnen klanten eenvoudig hun vragen stellen. Op die manier hoeven ze niet meer de hele website te doorzoeken naar het antwoord op hun vraag.

Chatbots worden vaak getraind op basis van natural language processing (NLP). Hierdoor begrijpen ze wat klanten zeggen en kunnen ze een gericht antwoord geven en heeft de klant het gevoel dat het een echt gesprek aan het voeren is.

Automatische e-mails

Deze manier van AI klantenservice is in staat om binnenkomende mails te lezen en de hulpvraag te herkennen. Hierdoor kan AI een gericht antwoord terugsturen om de klant te helpen met zijn/haar vraag.

Selfservice

 Deze vorm van AI klantenservice is in staat om problemen voor klanten op te lossen. Hierbij vraagt het bepaalde informatie op bij de klant. Vervolgens analyseert AI welke stappen er ondernomen moeten worden om het probleem van de klant op te lossen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om hulp bij retourneren of wijziging aanbrengen in het account waar nodig.

Product aanbevelingen op maat

Door dit toe te passen als AI klantenservice, kun je je verkopen flink verhogen. AI leert waar de interesses van de klant liggen op basis van welke producten er bekeken en gekocht worden. Vervolgens kan AI aanbevelingen doen voor andere of aanvullende producten bij het afrekenen of via e-mails.

Voordelen van AI klantenservice

AI klantenservice biedt een aantal grote voordelen. Het kan voor jouw bedrijf een enorm krachtig hulpmiddel zijn, met de mogelijkheid om veel taken voor je uit handen te nemen. Hieronder vind je een aantal belangrijke voordelen.

Snel je klant te woord staan

Tegenwoordig verwacht de klant dat het altijd en snel een reactie krijgt. AI kan direct antwoord geven op de meeste vragen en kan zo voldoen aan deze wens van de klant.

24/7 beschikbaarheid

Buiten het feit dat AI snel kan reageren, kan het ook op elk moment van de dag reageren. Zo kun je 24 uur per dag klanten te woord staan, zonder dat jij 24 uur per dag beschikbaar hoeft te zijn.

Kostenbesparing

AI klantenservice kan je heel veel geld schelen. Bepaalde onderdelen voor in je klantenservice kosten hooguit €100 per maand. Als je voor dezelfde werkzaamheden iemand in dienst moet nemen, ben je een veelvoud hiervan kwijt.

Minder fouten

AI is consistent in zijn antwoorden. Hierdoor zal het minder fouten maken dan mensen. Dit zal altijd leiden tot een betere klantenservice.

Hogere klanttevredenheid

Als je AI klantenservice voldoet aan wat de klant verwacht, dan zal de klant zich goed geholpen voelen. In veel gevallen leidt dat tot meer klanttevredenheid. Een goede klanttevredenheid leidt weer tot meer (terugkerende) klanten.

Waar moet je rekening mee houden als je AI klantenservice gaat toepassen?

AI klantenservice is voor veel bedrijven een goede oplossing. Echter is het wel belangrijk om je te realiseren dat er ook enkele aandachtspunten zijn. Hieronder vind je een paar van de belangrijkste punten om rekening mee te houden, mocht je ervoor kiezen om AI klantenservice toe te gaan passen.

AI kan niet alles oplossen

Het kan zijn dat jouw AI niet alle vragen van de klant kan beantwoorden. Hierdoor kunnen klanten gefrustreerd raken. Dit kun je ondervangen door jouw AI telkens weer te trainen met nieuwe data.

AI kan ook verkeerde antwoorden geven

AI gebruikt bepaalde data om tot een antwoord te komen. Als AI een vraag niet goed begrijpt of als er fouten staan in de data die het gebruikt, dan kan dit leiden tot verkeerde antwoorden. Dit zorgt vaak voor frustraties bij de klant, of zelfs verlies van vertrouwen in jouw bedrijf.

Privacy gevoeligheid

Veel mensen maken zich zorgen over hoe AI met data omgaat. Ze zijn bijvoorbeeld bang dat hun persoonlijke informatie opgeslagen wordt en weer gedeeld wordt met anderen. Dit kan een drempel zijn voor klanten om informatie te verstrekken.

Kosten

Voor kleinere organisaties kan het een dure oplossing zijn. Uiteraard is dit afhankelijk van de toepassing die je gebruikt. Daarom is het belangrijk om af te wegen wat AI klantenservice je kost en wat het je potentieel op kan leveren.

Hoe kun je AI klantenservice toepassen?

Nu je wat meer weet over AI klantenservice, is het ook belangrijk om te weten hoe je dit succesvol toe kunt passen. Met onderstaande stappen kun jij succesvol AI implementeren in je bedrijf.

  • Bepaal waar de behoefte ligt. Deze stap is waar alles begint. Bepaal voor jezelf waar je nu tekort komt, te veel tijd aan kwijt bent of wel in wil verbeteren, maar geen werknemer voor aan wil nemen. Dit kan dus gericht zijn op bijvoorbeeld een hogere klanttevredenheid of juist op kostenbesparing.
  • Vindt bijpassende AI-tools. Zodra je weet wat je wil, is het van belang om de juiste AI-tools hiervoor te vinden. De AI-tool die je kiest, moet goed aansluiten bij je behoefte.
  • Zorg dat de AI-tools juist getraind worden. Nu je de juiste AI-tool gevonden hebt, is het van belang om deze goed te trainen. De AI-tool moet namelijk begrijpen wat jij wil en moet weten op basis van welke data het zijn beslissingen moet nemen. Dit kun je stap voor stap uitbreiden, naarmate je merkt dat de AI-tool meer data nodig heeft om goed te functioneren.
  • Analyseer de toepassing van de AI-tools. Tot slot is het van belang dat je de toepassing analyseert. Brengt de implementatie van de AI-tool jou waar je naar op zoek was? Of moet de AI-tool misschien nog wat aangescherpt worden? Op die manier zal de AI-tool steeds meer voor je kunnen betekenen.

Wat zijn goede AI-tools voor klantenservice?

Hierboven hebben we het gehad over het vinden van de juiste AI-tool voor jouw klantenservice. Dit kan een uitdaging zijn. Er zijn behoorlijk wat AI-tools te vinden op het internet. Elke AI-tool heeft zo z’n specialiteiten. Bovendien verschillen de AI-tools enorm qua prijs. Hieronder vind je 2 van de beste tools voor AI klantenservice.

Chatbot

Deze AI-tool is perfect voor mensen die op zoek zijn naar een chatbot voor op hun website. Deze chatbots kunnen eenvoudig vragen beantwoorden van klanten en de klant helpen in het vinden van het juiste product.

De chatbot kun je eenvoudig installeren op je website. Vervolgens krijg je onderin beeld een soort pop-up. Mensen kunnen hierop klikken als ze een vraag hebben. Bovendien kun je deze chatbot helemaal inrichten zoals jij dit wil, zodat deze visueel gezien past bij de website.

Maar dat is nog niet alles. Je bepaalt namelijk zelf waar de chatbot zijn antwoorden op baseert. Dit kan je doen door de chatbot te vertellen welke dat het moet gebruiken. Dit doe je te vertellen welke links of bestanden de chatbot als informatiebron moet nemen.

Daarnaast kun je Chatbot zelfs gebruiken om emails te automatiseren. Via deze weg kun je klanten binden of klanten op een leuke manier een passende aanbieding sturen, die past zijn/haar voorkeuren. Dit vergroot de kans op tevreden en terugkerende klanten.

Tot slot is Chatbot ook goed te betalen. Je zou het zelfs gratis kunnen proberen! Mocht het bevallen, dan kun je instappen voor $52 per maand. Dit is toch echt aanzienlijk goedkoper dan het inhuren van een klantenservice medewerker.

Watermelon.ai

Ook deze AI-tool maakt het erg eenvoudig om een goede chatbot te integreren op je website. Het idee lijkt erg op dat van Chatbot. Je maakt een chatbot aan en deze installeer je eenvoudig op je website.

In tegenstelling tot Chatbot, kun je via Watermelon.ai ook een chatbot maken die gebaseerd is op GPT-4o, het nieuwste model van ChatGPT. Hiermee zou je de chatbot nauwelijks zelf hoeven te trainen.

Als je liever wel je eigen chatbot traint, wat begrijpelijk is, dan is dit met deze AI-tool uiteraard ook mogelijk. Dit is gewoon mogelijk door aan te geven welke data er gebruikt moet worden om antwoord te geven.

Daarnaast krijg je ook inzicht in statistieken, zodat je die kunt gebruiken om je AI klantenservice nog meer te verbeteren. Ook kun je de chatbot gewoon vertellen wat het beter zou moeten doen, alsof je tegen een mens spreekt.

Verder kun je deze AI-tool makkelijk integreren met heel veel andere software tools, zoals Gmail, Zapier, Google Analytics, Mailchimp en meer! Ideaal voor als je bijvoorbeeld een emaillijst wil opbouwen voor je nieuwsbrief.

Watermelon.ai is ietsje duurder dan Chatbot. Maar uiteraard kun je ook deze AI-tool gratis proberen. Afhankelijk van hoeveel je wil en kan besteden, kan dit de perfecte aanvulling zijn voor jouw klantenservice!