E-commerce en AI: Een briljante combinatie!

De wereld van e-commerce groeit in een hoog tempo door. Steeds meer mensen zien kansen in de e-commerce. Dit is terug te zien in de cijfers van grote bedrijven die een platform bieden om eenvoudig een webshop te bouwen, zoals Shopify en Wix.

Deze groei wil niet zeggen dat e-commerce voor iedereen gegarandeerd succes oplevert. Integendeel. De meeste mensen die ermee beginnen, verliezen eerder geld dan dat ze er geld mee verdienen. Niet zo heel vreemd, gezien de grote concurrentie vandaag de dag.

Maar hoe kun je dan wel succes behalen met e-commerce?

E-commerce en AI combineren natuurlijk!

Artificial Intelligence is in staat om alle belangrijke taken, omtrent e-commerce, sneller en beter uit te voeren dan iemand zonder enige ervaring. Om die reden helpen we je graag verder met het vinden van de juiste AI-tools om succesvol te worden in de e-commerce.

AI verandert e-commerce in hoog tempo

Grote partijen, zoals Amazon, passen massaal AI toe in de e-commerce sector. Dit doen ze door AI in te zetten voor aanbevelingen, gepersonaliseerde mails en marketing campagnes. Dit leidt tot een flinke stijging van de omzet voor grote bedrijven.

Inmiddels passen ook kleinere e-commerce ondernemers dit toe. Bovendien zijn er steeds meer bedrijven die AI-tools op de markt brengen, waardoor dit voor iedereen mogelijk is geworden. Dus ook jij kunt AI gebruiken om meer uit je e-commerce onderneming te halen!

Voordelen van de combinatie e-commerce en AI

Artificial Intelligence inzetten voor e-commerce heeft een aantal voordelen. Het zorgt er natuurlijk voor dat je sneller en efficiënter kunt werken, maar we lichten graag even een aantal specifieke voordelen aan je toe.

  • Persoonlijke marketing en reclame

Niet alle ondernemers staan hierbij stil, maar persoonlijke reclames zijn het meest effectief. Dit klinkt als een arbeidsintensieve klus, maar AI analyseert het gedrag van een gebruiker heel eenvoudig en past de advertenties en aanbevelingen, voor de betreffende gebruiker, hierop aan. Op deze manier kun je je klanten een persoonlijke ervaring bieden die tot meer conversies leidt.

  • Betere klantenbinding

Zoals hierboven genoemd, kan AI de ervaring van de gebruiker heel persoonlijk maken. Hierbij hebben we het over het moment dat de bezoeker zich op je website bevindt.

Zodra je bezoeker de website verlaat, wil je graag dat de bezoeker weer terugkomt. Dit kun je bereiken door AI in te zetten voor bijvoorbeeld persoonlijke e-mails. Op die manier verhoog je de klantenbinding, wat leidt tot meer omzet.

  • Automatisering

Het doel van automatiseren is om een proces soepel te laten verlopen met zo min mogelijk menselijke tussenkomst. Dit kan van alles zijn. Denk aan het automatisch doorzetten van de bestelling naar de leverancier, het plannen van een e-mail/marketing campagne of het beantwoorden van vragen middels een chatbot.

Automatisering zorgt voor een snel en efficiënt proces. Dit vergroot de kans dat een bezoeker ook daadwerkelijk iets koopt en eventueel terugkomt om nog een keer iets bij jou te kopen.

Hoe kan ik e-commerce en AI het beste combineren?

Deze vraag is voor iedereen anders. Je kunt namelijk heel veel verschillende taken laten uitvoeren door AI-tools.

Het belangrijkste is dat je eerst een strategie verzint. Wat wil je precies bereiken door AI in te zetten? En wat zijn op dit moment je belangrijkste doelen?

Op basis hiervan kun je namelijk een keuze maken waar je AI voor wil inzetten. Het kan namelijk zo zijn dat je bepaalde processen zelf al heel goed beheert. Beetje onnodig om daar dan AI voor in te zetten.

Voor de onderdelen waar je wel AI voor wil gebruiken, is het van belang dat je een goede AI-tool zoekt. Op die manier kun je e-commerce en AI het beste combineren. Om je hiermee op weg te helpen, hebben we hieronder een aantal goede AI-tools voor de e-commerce voor je op een rij gezet.

Wat zijn de beste AI-tools voor e-commerce?

Er zijn tegenwoordig zoveel AI-tools op de markt, dat je op elk gebied wel hulp kunt krijgen van AI. Hieronder hebben we de beste AI-tools, per categorie, voor je op een rijtje gezet. Zo weet jij precies welke AI-tools jij nodig hebt om het meeste uit je e-commerce te halen.

Beste AI-tools voor marketing

Customers.ai – Dit is één van de beste AI-tools op de markt voor degene die zijn e-commerce bedrijf wil laten groeien. Customers.ai geeft je inzicht in allerlei essentiële data over je bezoekers. Bijvoorbeeld of ze producten toevoegen aan hun winkelmandje, hoe lang ze op een pagina blijven en of de bezoeker eerder op je website is geweest.

Daarnaast kan Customers.ai pushmeldingen sturen naar een bezoeker die iets in zijn winkelmandje stopt, maar er vervolgens niets mee doet.

Ook kun je deze AI-tool gebruiken voor e-mailmarketing, het optimaliseren van je betaalde advertenties en het verzamelen van leads. Kortom, Customers.ai kan veel voor jou betekenen.

En het mooiste van allemaal? Je kunt het 7 dagen gratis proberen, zonder credit card!

Ocoya – Deze AI-tool is te integreren met alle social media platforms, Google, Shopify, Wix, Etsy en meer.

Met Ocoya kun je aantrekkelijke en goed converterende content maken. Dit kan dus voor al je socials. Bovendien kun je deze content inplannen, waardoor je geen zorgen meer hebt over je zichtbaarheid via verschillende kanalen.

Tot slot kun je ook je prestaties volgen met Ocoya. Hierbij kun je volgen hoeveel mensen je content zien, ergens op klikken, iets kopen etc.

Ook Ocoya kun je gratis proberen! We raden je dan ook zeker aan om eens een kijkje te nemen!

Beste AI-tools voor het maken van video’s

Synthesia – Met deze AI-tool kun je jouw idee gemakkelijk omzetten in een video. Je kunt je gedachten in tekst uitdrukken en dit om laten zetten naar een video door Synthesia. Deze video’s kun je gebruiken voor je listings, marketing of social media accounts.

Buiten dat je eenvoudig video’s kunt maken met Synthesia, kun je ook eenvoudig video’s bewerken, AI avatars of een AI stem toevoegen aan je video.

Met de gratis versie kun je ook deze AI-tool uitproberen, zonder enig risico te lopen. Kortom, geef Synthesia eens een kans als je graag goede video’s wil maken.

Wave.video – Deze AI-tool bevat alles wat je nodig hebt voor het maken van goede video’s. Het heeft bijvoorbeeld templates voor verschillende social media kanalen, een database vol rechtenvrije stockfoto’s en muziek en de mogelijkheid om video’s te bewerken.

Wave.video is vooral ideaal voor als je content wil maken voor op social media. Vanwege de beschikbare templates is het eenvoudig om video’s te maken die succesvol zouden kunnen zijn op social media.

Maar dat is niet het enige. Ook voor het maken van video advertenties is een speciale tool aanwezig. Ideaal dus als je met video content wil gaan adverteren op social media.

En het mooiste van alles is dat je ook hier gewoon een gratis account aan kunt maken, zodat je kunt proeven aan het programma om te kijken of het wat is. Dus, waarom zou je geen kijkje nemen bij Wave.video?

Beste AI-tools voor listing optimalisatie

Paraphraser.io – Deze AI-tool is uitermate geschikt voor het herschrijven, ook wel parafraseren, van teksten. Dit kan heel waardevol zijn voor schrijvers, maar minstens zo waardevol voor jou om je productbeschrijving te verbeteren.

We raden je vooral aan om deze tool in te zetten als je merkt dat bepaalde producten geen bezoekers trekken. Het kan dan zijn dat het herschrijven van de tekst tot meer bezoekers leidt.

Ga je dus niet eindeloos blind zitten staren op je tekst, maar herschrijf deze eenvoudig met Paraphraser.io. Ook dit kun je vrijblijvend uitproberen!

Epinium – Deze AI-tool is speciaal ontworpen voor het optimaliseren van listings op Amazon. Hiermee is Epinium dan ook alleen geschikt voor mensen die producten verkopen via Amazon.

Je kunt met Epinium eenvoudig productbeschrijvingen maken die goed converteren. Dat komt omdat deze AI-tool zich baseert op heel veel data van grote e-commerce bedrijven.

De teksten die het genereert zijn plagiaat vrij en je kunt de tekst eenvoudig herschrijven, indien je dit nodig vindt. Je kunt dit ook in bulk doen, zodat je altijd snel en effectief kunt werken.

Ook Epinium is gratis te proberen, dus probeer dit zeker uit om je product listings te optimaliseren!

Beste AI-tools voor klantenservice

ChatBot – Deze AI-tool is perfect om een chatbot te maken. Tegenwoordig heeft elke webshop wel zo’n chatbot die standaard opspringt als de site bezoekt. Zoiets maak je in een handomdraai met ChatBot.

Het mooie aan dit systeem is dat je de Bot zelf kunt trainen. Je kunt hem namelijk vertellen waar hij zijn informatie vandaan moet halen. Dit doe je door links te koppelen. Vervolgens zullen de vragen die hij krijgt, beantwoord worden op basis van de informatie op deze websites.

Op deze manier kunnen je bezoekers altijd een snel antwoord krijgen en worden eventuele problemen snel opgelost. Bovendien heb je een chatbot voor je klantenservice in een handomdraai gemaakt.

Het toeval wil dat je ook deze AI-tool gratis kunt proberen. Je kunt zonder enige kosten een chatbot op jouw website installeren!

Beste AI-tools voor data analyse

Julius AI – Dit is één van de prettigste AI-tools op de markt om data te analyseren. Met Julius AI kun je namelijk je data uploaden en vervolgens gewoon een vraag stellen, net zoals bij de meeste AI-tools.

Vervolgens maakt Julius AI je data inzichtelijk en/of beantwoordt het je vraag. Je hebt dus geen enkele kennis van coderen, cijfers en grafieken nodig om toch in te zien hoe je e-commerce bedrijf presteert.

Julius AI heeft uiteraard ook een gratis versie. Neem dus zeker eens de moeite om deze AI-tool te proberen!