Social media is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Voor veel bedrijven speelt social media een cruciale rol in hun marketingstrategie.
Daarnaast groeit er ook een generatie op waarbij een groot deel graag “influencer” wil worden. Met andere woorden, de invloed van social media deze dagen is gigantisch.
Goed beheerde social media kanalen kunnen goud geld opleveren. Helaas is het goed beheren van zulke kanalen tijdrovend.
Kan dat niet efficiënter tegenwoordig, je socials beheren?
Jazeker kan dat!
Je socials met AI-tools bijhouden is de oplossing. Voor bedrijven, maar ook voor startende ondernemers of individuen zijn er tegenwoordig fantastische AI-tools. Deze tools vergroten je bereik, aantal volgers en zorgen voor een betere conversie.
Meer weten over de mogelijkheden van social media AI-tools? En welke jij het beste kunt gebruiken? Lees dan snel verder!
Inhoud
AI verandert de manier waarop we onze sociale mediakanalen beheren. AI-tools werken op basis van machine learning en andere geavanceerde algoritmen. Hierdoor kan AI veel hulp bieden aan ondernemers en marketeers.
De grootste meerwaarde van deze AI-tools is de analytische kant. AI kan eenvoudig analyseren wat werkt op basis van beschikbare data. Denk hierbij aan welke woorden er veel gezocht worden, wat er trending is en hoe goed de conversie is.
Door deze data inzichtelijk te maken, bespaar je een hoop tijd. Je weet dus heel snel waar jouw content aan moet voldoen om meer uit je socials te halen.
Bovendien kunnen AI-tools de inhoud voor je socials maken en goed afstemmen. Op deze manier weet je zeker dat je content zo relevant mogelijk is voor jouw publiek.
Automatisering is een van de belangrijkste voordelen van de inzet van AI voor social media management. Zo kan je bijvoorbeeld een bepaalde post plannen op basis van de beste tijd om te posten. Dit bespaart je niet alleen veel tijd, maar zorgt ook voor een hogere effectiviteit.
Daarnaast wordt het ook gemakkelijker gemaakt door AI-tools om je social media te monitoren. Niet alleen hoe goed je content scoort kun je bijhouden, maar je kunt met AI ook het hele internet scannen op jouw merknaam. Zo kun je perfect volgen wat mensen vinden van jouw merk en zou je dingen aan kunnen passen op basis van deze gegevens.
Kortom, met AI kun je enorm veel tijd en geld besparen en ondertussen het maximale uit jouw social media halen.
Nu we weten hoe waardevol social media AI-tools kunnen zijn, is het ook belangrijk om te weten wat de beste tools op de markt zijn. Hieronder volgt onze top 5.
1. ContentStudio
ContentStudio is volgens ons één van de meest interessante AI-tools op de markt. Deze tool is namelijk niet gericht op één platform, maar toe te passen op de meeste platforms.
Contentstudio kan de beste content voor jou maken. En nee, dan hebben we het niet alleen over een catchy tekst of de juiste hashtags. Buiten dat kan deze tool ook foto’s voor je genereren en de juiste emoji’s toevoegen om de content aan te laten slaan bij jouw publiek.
Daarnaast kan deze tool je ook nog eens helpen met bijvoorbeeld het plannen van content, social media analyseren om de juiste trends te vinden en je helpen om de beste influencers voor jouw merk te vinden. Een zeer complete AI-tool dus!
Functionaliteiten:
- Automatisch content publiceren
- Content creëren, inclusief captions, tekst, hashtags, emoji’s en afbeeldingen
- Interactie- en berichtenbeheer
- Content plannen
- Social media analyseren en je inzicht geven in de belangrijkste trends
- Het vinden van de juiste influencers voor jouw merk
- Bijhouden hoeveel mensen op jouw links klikken
2. Ocoya
Ocoya is een AI-tool die zich niet alleen richt op social media, maar ook op andere platformen zoals Shopify, Wix en Etsy.
Deze AI-tool is zeer geschikt voor het optimaliseren van content, waaronder video’s voor op je socials. Door het gebruik van AI kan Ocoya kijken naar welke video’s populair zijn op social media en aanbevelingen doen voor je eigen video’s.
Met deze AI-tool kun je eenvoudig content produceren, je prestaties bijhouden, andere content analyseren en een contentplanning maken en laten uitvoeren. Het mooie is, dat dit ook toepasbaar is voor e-commerce. Dit maakt deze tool uitgebreid en zeer breed toepasbaar!
Functionaliteiten:
- Video- en contentcreatie op basis van templates
- Marketing teksten schrijven met AI
- Contentplanning maken voor al je social media kanalen
- De prestaties van je content volgen
- Social media analyseren voor trending topics, hashtags etc.
- Alles ook toepasbaar voor e-commerce
- Integratie met meer dan 30 platformen
3. Flick Social
Flick Social is een AI social media tool die is gericht op Instagram. Deze tool biedt jou alles wat je nodig hebt om meer succes uit je Instagram te halen.
Met Flick Social kun je bijvoorbeeld hashtags vinden die relevant zijn voor je content, kijken wat voor content trending is en suggesties krijgen om je content te verbeteren.
De tool gebruikt AI om te begrijpen wat voor soort content je plaatst en biedt je suggesties voor relevante hashtags en andere verbeteringen. Op deze manier kun je zelf heel eenvoudig je Instagram een boost geven.
Functionaliteiten:
- Zoeken naar de juiste hashtags
- Trending topics bijhouden
- Content planning maken
- Je eigen Instagram analyseren
- Alles leren over social media via blogs en de academy
4. Circleboom
Circleboom is van origine een tool die speciaal is ontworpen voor Twitter-gebruikers.
Deze tool biedt je inzicht in wie je volgt, en wie jou volgt. Bovendien maakt Circleboom gebruik van een intelligente gegevensanalyse om je te helpen jouw Twitter-strategie te verbeteren.
Tegenwoordig is Circleboom ook een fantastische AI-tool om al je social media te managen. Circleboom helpt je met een goede planning maken en het optimaliseren van je content zodat je het maximale uit je volgers kunt halen.
Functionaliteiten:
- Alle data van je Twitter-account bijhouden
- Hashtags en onderwerpen bijhouden
- Zoeken naar trending content
- Content planning maken
- Content ontwerpen en optimaliseren
5. Publer
Publer is een soort superheld die jou helpt bij het bijhouden van al jouw social media kanalen. De tool helpt je met je contentplanning, het maken van content (in bulk), het analyseren van je prestaties op social media en het genereren van goede links.
Deze AI-tool zorgt ervoor dat je constant aanwezig bent op social media. De tool biedt ook integratie met Google Drive, zodat je gemakkelijk afbeeldingen en video’s kunt uploaden en gebruiken in je posts.
Daarnaast is het kinderlijk eenvoudig om content te recyclen. Zo kun je eerder gebruikte content aanpassen en opnieuw gebruiken. Ideaal als een post eerder goed heeft gewerkt!
Functionaliteiten:
- Posts plannen en plaatsen
- Personal branding
- Bijhouden van je social media prestaties
- Lookalike audiences vinden
- Ontwerpen van mooie marketing foto’s en video’s
- Bulk creatie van content
- Goede links maken voor in je bio
Conclusie
Het beheren van social media kanalen is enorm belangrijk. Steeds meer marketing gebeurt via deze platformen. Het is daarom belangrijk dat je het maximale uit je socials weet te halen.
AI kan een grote rol spelen bij het beheren van je socials. De inzet van deze geavanceerde technologie zorgt voor veel tijdsbesparing en leidt tot meer effectiviteit.
Overweeg daarom om je socials eens te beheren met behulp van AI. Tegenwoordig kan AI je net zo goed helpen als een specialist, terwijl het aanzienlijk minder kost.