Ongeveer een week geleden kondigde OpenAI de komst van SearchGPT aan. SearchGPT is een zoekmachine, van het bedrijf achter ChatGPT, die volledig op AI draait. Dit zou de manier waarop we het internet gebruiken, wel eens flink kunnen veranderen.
SearchGPT is op dit moment nog een prototype. Je kunt er nog geen gebruik van maken. Op dit moment kunnen er maximaal 10.000 mensen gebruik van maken. Zo zal het prototype getest en geoptimaliseerd worden, voordat het live gaat voor het grote publiek.
Maar wat betekent dit voor Google?
Op dit moment is Google bij uitstek de grootste zoekmachine ter wereld. Google heeft zo’n dominante positie op dit gebied, dat we zelfs de bedrijfsnaam hebben vervormd tot een werkwoord: “Googlen”.
Echter is ChatGPT al enorm populair en is iedereen in de ban van AI. Om die reden zou het goed kunnen zijn dat Google er een geduchte concurrent bij krijgt met SearchGPT.
Inhoud
Wat is SearchGPT?
SearchGPT is een zoekmachine, gemaakt door OpenAI, die volledig draait op de kracht van AI-modellen. Hierdoor kun je vragen stellen aan de zoekmachine en krijg je een antwoord, gebaseerd op de data die het model tot zijn beschikking heeft. Zo krijg je direct antwoord op al je vragen.
In tegenstelling tot Google, krijg je dus een normaal antwoord. In dit antwoord wordt verwezen naar de bronnen. Je hoeft dus geen websites meer af te struinen naar het gewenste antwoord.
Waarin verschilt SearchGPT van Google?
SearchGPT lijkt meer op een chatbot dan een zoekmachine. Je kunt namelijk gewoon een vraag stellen, zoals je die aan een mens zou stellen. Vervolgens krijg je een antwoord.
Dit werkt eigenlijk net zoals bij ChatGPT. Bovendien kun je ook weer een vervolgvraag stellen aan SearchGPT, mocht je daar behoefte aan hebben.
SearchGPT zal wel aangeven waar het zijn antwoord vandaan haalt, door bronnen te tonen. Hierdoor kun je nog steeds websites bezoeken via SearchGPT.
Om je een beeld te geven van hoe dit eruit komt te zien, hebben we hieronder een video voor je geplaatst.
Kun je adverteren op SearchGPT?
Bij veel zoekopdrachten staan er bovenaan altijd gesponsorde websites. Dit is het verdienmodel van Google. Soms is dit voor jou als gebruiker vervelend, omdat je websites te zien krijgt die geen antwoord geven op je vraag.
Bij SearchGPT zal dit in het begin in ieder geval niet gebeuren. De CEO van OpenAI, Sam Altman, heeft laten weten dat er voorlopig nog geen ruimte zal zijn om te adverteren op SearchGPT. Als je wil adverteren moet je dat voorlopig nog even doen via andere zoekmachines, zoals Google.
Conclusie
SearchGPT is nog niet live, dus voor nu verandert er nog weinig aan de manier waarop we antwoorden zoeken via het internet.
Zodra SearchGPT live gaat, zou het goed kunnen dat Google er een geduchte concurrent bij krijgt. Echter heeft Google zo’n dominante positie als zoekmachine dat het niet zomaar voorbijgestreefd zal worden door deze nieuwe concurrent.