Artificial Intelligence is een technologie die steeds meer gebruikt wordt. Je staat er misschien niet bij stil, maar AI zit ook verwerkt in onze telefoons, computers en zelfs huizen.
Denk eens aan de chatservice op de website van een bedrijf. Dit is steeds vaker een robot die draait op basis van AI. Of bijvoorbeeld je auto, die (deels) zelf rijdt. Ook dit is allemaal op basis van Artificial Intelligence.
Soms valt de toepassing van AI dus meer op dan op andere momenten. Toch heeft AI een steeds grotere impact op ons dagelijks leven. Hieronder vind je 10 Artificial Intelligence voorbeelden, die veel gebruikt worden in het dagelijks leven.
Inhoud
1. Persoonlijke assistenten
De eerste, veelgebruikte, van de 10 Artificial Intelligence voorbeelden, zijn persoonlijke assistenten.
Je kunt tegenwoordig al met je stem een virtuele assistent vragen stellen, zoals Siri, Alexa of Google Assistant. Deze persoonlijke assistenten maken gebruik van kunstmatige intelligentie om gebruikers te helpen bij het uitvoeren van taken zoals het zoeken naar informatie op internet, het versturen van berichten, het regelen van afspraken en nog veel meer.
Daarnaast verzamelen deze persoonlijke assistenten steeds meer data. Met behulp van deze data kunnen de persoonlijke assistenten je stem steeds beter herkennen en je ook steeds gerichter antwoord geven op je vragen.
2. Voorspellingen doen
Bedrijven verzamelen grote hoeveelheden data en gebruiken kunstmatige intelligentie om deze data te analyseren en voorspellingen te doen over toekomstige trends.
Denk bijvoorbeeld aan suggesties van Netflix of Spotify over wat je waarschijnlijk leuk zal vinden. Of het algoritme van sociale media waarin je beland nadat je een bepaalde soort content hebt bekeken.
Ook wordt kunstmatige intelligentie gebruikt voor voorspellingen in de financiële wereld. Bijvoorbeeld om koersen te bepalen en risico’s in te schatten.
Dit is allemaal mogelijk, omdat AI heel veel data kan opslaan en in een hele korte tijd kan analyseren. Doordat AI dit kan, zijn de voorspellingen over het algemeen zeer accuraat. In ieder geval accurater dan wanneer mensen een voorspelling doen.
3. Gezichtsherkenning
Kunstmatige intelligentie wordt steeds beter in het herkennen van gezichten en het identificeren van personen. Dit wordt bijvoorbeeld ingezet bij het ontgrendelen van je telefoon of bij camerabewaking in openbare plaatsen.
Over deze toepassing is wel de nodige discussie. Het gebruik hiervan gaat in de nabije toekomst aan banden gelegd worden.
Zo wordt het verboden om emotie of religie te bepalen met behulp van een AI gedreven camera. Ook mag de politie AI gedreven camera’s voor gezichtsherkenning alleen nog maar gebruiken in uitzonderlijke gevallen.
4. Virtuele klantenservice
Bedrijven maken gebruik van kunstmatige intelligentie om bots te creëren die klanten kunnen helpen met vragen en problemen oplossen.
Steeds meer bedrijven hebben een chat waar je vragen kunt stellen. Deze chat is vaak een soort pop-up. Meestal zit deze rechtsonder in je beeld als je op de website zit. De kans is steeds groter dat je met een robot praat, die draait op basis van AI.
Op deze manier kunnen bedrijven namelijk 24/7 klanten helpen zonder dat ze personeel nodig hebben. AI leert namelijk om de meest voorkomende vragen op de juiste manier te beantwoorden.
5. Zelfrijdende auto’s
Een toepassing van kunstmatige intelligentie waar veel over gesproken wordt, is de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Je hebt misschien nog nooit iemand slapend achter het stuur gezien van een rijdende auto, maar dit kan over een paar jaar zomaar eens mogelijk zijn.
Overigens wordt AI al een behoorlijke tijd gebruikt in auto’s. Denk maar eens hulpmiddelen tijdens het rijden zoals lane assist, adaptive cruise control en dode hoek herkenning. Al deze technieken draaien ook op basis van kunstmatige intelligentie.
6. Cyber security
Kunstmatige intelligentie wordt gebruikt om geavanceerde beveiligingsmaatregelen te treffen, bijvoorbeeld om verdacht gedrag te detecteren en cyberaanvallen te voorkomen.
Cyber security wordt overigens niet alleen maar gebruikt om cyber aanvallen te voorkomen. Stel, je hebt een verdachte afschrijving op je credit card, dan krijg je daar een melding van. Ook deze vorm van cyber security is gebaseerd op AI
Cyber security op basis van AI werkt als volgt. Een computer wordt getraind met data. De computer krijgt aangeleerd welke patronen passen bij verdacht gedrag en op basis daarvan kan kunstmatige intelligentie verdacht gedrag opsporen.
7. Natuurlijke taalverwerking
Kunstmatige intelligentie wordt gebruikt om taal te begrijpen en verwerken met als doel het zo natuurlijk mogelijk over te laten komen.
Tegenwoordig kun je de mooiste teksten laten schrijven door AI. Ook kun je teksten laten parafraseren, samenvatten, vertalen of omzetten in audio of beeld. Dit gebeurt ook allemaal op basis van kunstmatige intelligentie.
8. Robotica
Kunstmatige intelligentie zorgt voor geavanceerde ontwikkelingen in robottechnologie, zoals robotchirurgie en industriële robots.
Industriële robots bijvoorbeeld worden gebruikt voor order picken, producten inpakken en labels plakken. Deze robots kunnen veel langer doorgaan zonder fouten te maken dan mensen. Deze robots leren al deze dingen door kunstmatige intelligentie.
In de zorg worden robots op verschillende manieren gebruikt. Zo zijn er al robots die helpen tijdens operaties.
Ook worden robots gebruikt om bijvoorbeeld ziektes op te sporen op foto’s. Door de robots te voeren met heel veel data uit het verleden, leert de robot om ziektes op te sporen. Hierdoor kunnen AI gedreven robots vaak al veel eerder ziektes opsporen dan wij als mens.
9. Fraude opsporen
Machine learning gebruiken om frauduleuze activiteiten op te sporen en te blokkeren voordat ze kunnen toeslaan.
Computers krijgen grote hoeveelheden data voorgeschoteld. Aan de ene kant data van normale omstandigheden en aan de andere kant data van frauduleuze situaties. Op die manier leert de computer frauduleuze situaties op te sporen en te blokkeren.
10. Spraakherkenning
Spraakherkenning is de laatste van deze lijst met Artificial Intelligence voorbeelden.
Spraakherkenningssoftware wordt gebruikt om gesproken taal te vertalen naar geschreven tekst. Er zijn tegenwoordig enorm goede tools beschikbaar om dit te doen. Zo kun je met zulke tools alles wat besproken is in een zoom meeting laten vertalen naar notities.