Steeds vaker zie je dat websites een chatfunctie hebben. Dit is 9 van de 10 keer een chatbot. Voor deze chatbots wordt vaak gebruik gemaakt van Natural Language Processing (NLP). De toepassing van NLP heeft namelijk een grote meerwaarde in het kader van klantenservice.
Maar hoe werkt dat precies, de toepassing van NLP in chatbots?
In dit artikel leggen we je meer uit over chatbots, NLP en de toepassing van NLP in chatbots.
Inhoud
Wat is NLP?
NLP staat voor Natural Language Processing. NLP is een vorm van kunstmatige intelligentie, waarbij een model in staat is om menselijke teksten te begrijpen. Ook kan een NLP model reageren in menselijke taal. Kortom, het is een vorm van AI die computers in staat stelt om in menselijke taal te communiceren.
Wat is een NLP chatbot?
Een NLP chatbot is een AI-gedreven chatbot, die op een menselijke manier kan reageren op de vragen van mensen. In principe is NLP de exacte vorm van AI die wordt gebruikt in chatbots.
Door de toepassing van NLP in chatbots krijg je het gevoel dat je niet aan het chatten bent een robot, maar met een mens. Dit komt omdat NLP niet alleen menselijke teksten kan vertalen, maar ook juist kan interpreteren.
Wat is het verschil tussen een NLP chatbot en een bot?
Een gewone bot maakt geen gebruik van AI. Dit houdt in dat de bot draait op software. Met andere woorden, de bot is vooraf geprogrammeerd. De bot zal dus alleen maar kunnen reageren op hele specifieke input. Zodra de input afwijkt van wat het kent, zal de bot geen bruikbaar antwoord genereren.
Een NLP chatbot kan dus wel menselijke taal begrijpen. Hierdoor kan het haast elke vraag interpreteren en een passend antwoord voor zoeken. Dit kan het zelfs als de gebruiker vragen stelt die spelfouten of grammaticale fouten bevatten.
Samengevat houdt dit in dat je bij een NLP chatbot veel meer het idee hebt dat je in gesprek bent met een mens dan bij een normale bot. In gesprek met een NLP chatbot zal je dus meer het idee hebben dat je een gesprek voert dan bij een normale bot. Bij een normale bot is het vaak alsof je een vragenlijst af moet werken.
Tot slot leert een NLP chatbot ook nog eens van alle gesprekken. Om die reden zal een chatbot zich continu blijven ontwikkelen en steeds beter worden. Een gewone bot zal alleen maar veranderen als het anders geprogrammeerd wordt.
Wat maakt de toepassing van NLP in chatbots zo waardevol?
Gewone bots hebben een toegevoegde waarde, maar deze is erg beperkt. De toepassing van NLP in chatbots maakt gewone bots een beetje overbodig.
NLP chatbots voldoen veel beter aan de behoefte van klanten. Ze zorgen ervoor dat de klant het idee heeft dat hij/zij snel en op een goede manier geholpen wordt. En dit allemaal zonder dat jij dit zelf hoeft te doen. Dit maakt AI chatbots waardevol voor klantenservice.
Over het algemeen kost een NLP chatbot vele malen minder dan een klantenservice medewerker. Bovendien kun je een NLP chatbot ook trainen om wat meer marketing gericht te zijn, op basis van wat een bezoeker of klant vraagt.
Tot slot kan een NLP chatbot je klanten of bezoekers ten alle tijden te woord staan. Hierdoor kunnen mensen altijd geholpen worden zonder dat jij hiervoor online hoeft te zijn.