Robotica en AI in de industrie

Dat robotica en AI in de industrie worden ingezet, zal je niet verbazen. Je leest er steeds meer over en je komt er wellicht ook zelf steeds meer mee in aanraking. Denk bijvoorbeeld aan de klantenservice chatbot van een webshop of je spraakassistent op je telefoon. Het is een ontwikkeling die veel potentie heeft en voorlopig wel even zal blijven.

Maar hoe worden robotica en AI in de industrie toegepast? En wat zijn de voor- en nadelen?

In dit artikel leer je meer over robotica en AI in de industrie. We nemen je mee in de toepassing van robotica en AI en de voor- en nadelen ervan. Zo geven we je een beeld van hoe de ontwikkeling van AI en robotica in de industrie ervoor staat.

Wordt AI al gebruikt in de industrie?

AI wordt steeds meer gebruikt in de industrie. Ongeveer 68% van alle bedrijven in de industrie gebruikt al AI, of is ermee bezig om het te implementeren. Bijna 90% van alle bedrijven is van plan om AI (meer) te gaan inzetten in de industrie.

Deze percentages laten zien hoeveel vertrouwen bedrijven hebben in AI. Er wordt dan ook steeds meer geld uitgegeven aan robotica en AI in de industrie. Er is echter nog genoeg verbetering nodig binnen AI om de processen in de industrie te optimaliseren.

Waar wordt AI voor gebruikt in de industrie?

AI wordt voor verschillende doeleinden ingezet in de industrie. Hieronder vind je enkele voorbeelden.

Ten eerste wordt AI ingezet vanwege de accurate voorspellingen die het kan doen. In de industrie betekent dit dat AI vooral goed kan voorspellen wanneer er onderhoud nodig is. Hierdoor kunnen bedrijven onderhoud goed plannen, stilstand minimaliseren en de onderhoudskosten laag houden.

Daarnaast kan AI goed ingezet worden voor kwaliteitscontroles. AI kan camerabeelden uitlezen. Doordat AI dit kan, kan het beelden van de productie analyseren en detecteren als er afwijkingen zijn. Dit leidt tot hogere kwaliteit binnen de industrie.

Ook kan AI helpen met het optimaliseren van het productieproces. Dit doet AI door in de gaten te houden hoe groot de voorraad is, hoe groot de vraag is en door eventuele verstoringen in het proces te voorspellen. Dit maakt dat bedrijven beter kunnen inspelen op veranderingen en betere beslissingen kunnen nemen.

Bovendien kan AI ingezet worden om robots te trainen. Hierdoor gaan robots niet alleen beter presteren, maar worden ze ook breder inzetbaar. Ze leren immers zelf nieuwe taken aan, waardoor ze voor verschillende taken in te zetten zijn. Hierdoor kunnen robots, op basis van AI, steeds sneller en beter taken uit handen nemen van mensen.

Tot slot kan AI gebruikt worden om processen uit de praktijk te vertalen naar werkinstructies. Dit kan AI heel veel sneller dan mensen, waardoor er veel tijd bespaard kan worden. Deze instructies kunnen vervolgens getoond worden aan medewerkers, zonder dat mensen dus veel tijd hoeven te steken in het maken van werkinstructies.

Voordelen van robotica en AI in de industrie

Het grootste voordeel van robotica en AI in de industrie is kostenbesparing. De investering is vooraf wat hoger, maar deze wordt snel terugverdiend. AI en robotica zorgen nu eenmaal voor snellere, betere en efficiëntere processen.

Daarnaast nemen robotica en AI besluiten op basis van data. Hierdoor zijn beslissingen gebaseerd op veel gegevens en niet op emoties. Dit leidt tot betere beslissingen.

Tot slot leidt de inzet van robotica en AI tot een verlaagde werkdruk onder werknemers. Er worden immers veel taken uit handen genomen van werknemers. Bovendien kunnen robotica ingezet worden om het tekort aan mensen tegen te gaan. Hierdoor is de werkdruk onder werknemers over het algemeen lager.

Uitdagingen van robotica en AI in de industrie

Er zijn niet alleen maar voordelen aan robotica en AI in de industrie. Er zijn ook nog een hoop uitdagingen. Hieronder vind je de grootste uitdagingen.

Lang niet alle bedrijven zijn in staat om alle data goed op te slaan of om te zetten naar een vorm van data waar AI mee kan werken. Bedrijven moeten dus vaak eerst flink investeren in een betere data-infrastructuur. Dit is vaak duur en niet voor alle bedrijven haalbaar.

Daarnaast zijn er specialisten nodig om ervoor te zorgen dat AI toegang krijgt tot data en dit op de juiste manier in gaat zetten. Deze specialisten zijn lastig te vinden en vaak erg duur. Hierdoor is het voor veel bedrijven lastig om snel tot een goede AI inzet te komen.

Tot slot loopt een bedrijf het risico dat AI niet goed omgaat met het beschermen van privacy gevoelige data. Bedrijven beschikken vaak over veel data, waarvan de nodige data privacy gevoelig is. AI moet dus weten dat het niet zomaar alle data mag gebruiken, omdat er anders een kant is dat er privacy gevoelige data gepubliceerd wordt. Dit kan leiden tot forse boetes.