AI-gedreven beleggingsstrategieën: AI versus analisten

Dat je AI voor steeds meer doelen in kunt zetten, is inmiddels bekend. Logischerwijs wil men AI dus ook inzetten om AI-gedreven beleggingsstrategieën te bepalen. Dit zou namelijk de gemiddelde belegger ook in staat stellen om (meer) geld te verdienen aan beleggen.

Maar zijn AI-gedreven beleggingsstrategieën wel betrouwbaar? En hoe bepaalt AI zo’n beleggingsstrategie eigenlijk?

In dit artikel vertellen we je hier meer over. Ook nemen we een aantal interessante uitkomsten van een recent onderzoek met je door, zodat je een beeld krijgt van de kansen van AI-gedreven beleggingsstrategieën.

Hoe werkt een model voor AI-gedreven beleggingsstrategieën?

Een AI-model, wat gebruikt om een beleggingsstrategie te bepalen, werkt op basis van machine learning. Dit stelt het AI-model in staat om grote hoeveelheden data te analyseren en patronen te herkennen.

Daarnaast leert het AI-model van fouten om zo steeds beter te worden in het voorspellen van aandelenkoersen.

Ook kan machine learning ingezet worden om nieuws en social media te analyseren. We hebben het dan over sentiment analyse. Dit kan helpen om het sentiment van een bedrijf te analyseren en deze kennis te combineren met data over het bedrijf.

Doordat zulke AI-modellen gigantische hoeveelheden data kunnen analyseren en niet gedreven worden door menselijke vooroordelen, kunnen ze over het algemeen goede voorspellingen doen. Op basis van de werking van een AI-model zouden AI-gedreven beleggingsstrategieën behoorlijk betrouwbaar moeten zijn.

Resultaten onderzoek veelbelovend

In 2024 hebben een aantal onderzoekers gekeken naar de prestaties van AI-gedreven beleggingsstrategieën in vergelijking met beleggingsstrategieën van analisten. Hierbij is gekeken onder welke omstandigheden menselijke analisten beter presteren dan AI en of je het rendement van aandelen beter kunt voorspellen als je analisten en AI inzet.

Voor dit onderzoek bouwden de onderzoekers een AI-model om het rendement van aandelen voor de komende 12 maanden te voorspellen. De meeste analisten richten zich ook op een periode van 12 maanden. Vervolgens vergeleken de onderzoekers de voorspellingen met die van analisten.

Uit dit onderzoek bleek dat analisten die het AI-model gebruikten beter presteerden dan ruim 50% van alle menselijke analisten.

Ook bleek dat het AI-model, op maandelijkse basis, significant beter presteerde dan menselijke analisten.

Tot slot bleek dat het AI-model beter presteerde dan vrijwel alle laaggeschoolde analisten en vrijwel evengoed presteerde als de beste menselijke analisten.

Uit dit onderzoek valt dus te concluderen dat AI-gedreven beleggingsstrategieën veelbelovend zijn. Dat wil niet zeggen dat iedereen, die een AI-tool gebruikt, een succesvolle belegger zal worden. Er zijn natuurlijk wel een aantal dingen waar je op moet letten.

Wat is essentieel voor een goede AI-gedreven beleggingsstrategie?

Nu we weten dat AI een zeer geschikt hulpmiddel is om een beleggingsstrategie te bepalen, is het van groot belang om te weten waar je op moet letten. Je kunt niet zomaar elke AI-tool inzetten om je te helpen met het vinden van de juiste beleggingsstrategie.

Als eerste is het van belang dat er een goed getraind AI-model gebruikt wordt. Dit model moet weten welke data het moet analyseren en wat voor conclusies het hieruit moet trekken. Zo’n AI-model moet je nauwkeurig ontwikkelen of (zeer waarschijnlijk) voor veel geld van iemand overnemen.

Daarnaast moet je goed in de gaten houden hoe je beleggingen presteren. Dit doe je niet alleen door te kijken naar de rendementen, maar ook door deze te vergelijken de financiële markten in het algemeen. Mocht je AI-model een strategie hebben aangeraden die veel minder presteert dan gemiddeld, dan gaat er wellicht iets niet goed.

Tot slot moet je ervoor zorgen dat je regelmatig checkt, bij je AI-model, of de beleggingsstrategie nog steeds up to date is. AI-gedreven beleggingsstrategieën zijn vaak gebaseerd op een bepaalde periode (bijvoorbeeld 12 maanden). Naar verloop van tijd moet dus gecontroleerd worden of deze strategie nog past bij de huidige marktomstandigheden, of dat er juist iets aangepast moet worden.