AI en onderwijsprestaties: Is AI een zegen voor ons onderwijs?

Dat AI, oftewel Artificial Intelligence, een bijzonder geliefd onderwerp is, is wel duidelijk. Logisch dus dat er wordt gekeken naar AI en onderwijsprestaties.

AI wordt steeds breder toegepast. Bedrijven investeren miljarden in AI en dus is er steeds meer mogelijk. Dit brengt natuurlijk kansen met zich mee, ook voor het onderwijs. Maar uiteraard zijn er ook nadelen verbonden aan het gebruik van AI in het onderwijs.

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de ontwikkeling van AI en onderwijsprestaties elkaar versterken?

In dit artikel nemen we je mee in de ontwikkelingen van AI in het onderwijs, wat de voor- en nadelen zijn en hoe AI optimaal benut kan worden in het onderwijs.

Welke mogelijkheden biedt AI in het onderwijs?

AI biedt behoorlijk wat mogelijkheden om de onderwijsprestaties te verbeteren. Doordat AI veel administratief werk uit handen kan nemen en eenvoudig verbanden kan vinden in prestaties, kan het ervoor zorgen dat we het onderwijs kunnen evalueren. Dit is mogelijk zonder heel veel extra leraren nodig te hebben.

Maar hoe werkt dat dan?

AI kan vrij eenvoudig inschatten voor een leerling waar de uitdagingen liggen. Dit doet het door te analyseren waar een leerling goed en minder goed op scoort. Vervolgens kan er een persoonlijk leerprogramma ontwikkeld worden. Hiermee kan elke leerling gepersonaliseerd onderwijs volgen.

Daarnaast kan AI ook tijdrovende taken uit handen nemen. Zo kan AI helpen met het beoordelen van toetsen of het voorbereiden van lessen. Dit maakt het werk van een leraar vaak een stuk minder stressvol.

Wat zijn de nadelen van het gebruik van AI in het onderwijs?

Het gevaar zit hem in de onjuiste ontwikkeling van AI. AI wordt gevoed met data. Als deze data niet correct is, dan geeft AI incorrecte antwoorden. We moeten jonge mensen dus trainen om fouten uit AI te halen. Doen we dat niet, dan bestaat de kans dat we allerlei foute informatie als juist aanzien.

Ook wordt AI steeds meer gebruikt door jongeren. Hierbij gaat het vooral om generatieve AI, zoals ChatGPT. Hiermee denken jongeren steeds minder zelf na. Ze laten AI het werk doen. Op zich geen ramp, maar dit kan er wel toe leiden dat mensen steeds minder zelf leren nadenken. Het moet dus duidelijk zijn voor leerlingen dat AI slechts een hulpmiddel is en gecontroleerd moet worden op fouten.

Zijn de ontwikkeling van AI en onderwijsprestaties nu een goede match, of juist niet?

Het antwoord op deze vraag is lastig. Er is nog niet echt een antwoord op te vinden. Wat we wel weten uit het verleden, is dat niet elke technologische ontwikkeling tot gewenste resultaten in het onderwijs heeft geleid.

Wat we wel voorzichtig kunnen zeggen, is dat AI over 5-10 jaar waarschijnlijk massaal wordt gebruikt door bedrijven. Hierdoor is het goed om jonge mensen te leren hoe ze om moeten gaan met AI. Dit zal in de toekomst tot betere prestaties op school en in het bedrijfsleven kunnen leiden.

Echter is het van groot belang dat we AI juist inzetten in het onderwijs. Doen we dat niet, dan zullen we een generatie kunnen creëren die volledig afhankelijk is van AI en niet meer kritisch denkt.

AI en onderwijsprestaties kunnen dus zeer positief zijn voor de ontwikkeling van jonge mensen. Belangrijk blijft dat we kritisch kijken naar de ontwikkeling van AI, AI als hulpmiddel gebruiken en zorgen dat we niet volledig afhankelijk worden van deze nieuwe vorm van technologie.