Artificial Intelligence kan bijna overal voor ingezet worden. Ook voor klantenservice doeleinden. Je vindt dan ook steeds vaker AI-assistenten in de klantenservice van bedrijven en websites.
Wil jij graag meer weten over het gebruik van AI-assistenten in de klantenservice?
Lees snel verder om meer te leren. In dit artikel geven we je voorbeelden van AI-assistenten in de klantenservice en vertellen we je meer over de voor- en nadelen hiervan.
Inhoud
Hoe worden AI-assistenten in de klantenservice gebruikt?
AI-assistenten in de klantenservice worden al veel ingezet. Dit gebeurt op verschillende manieren. Hieronder vind je een aantal van de meest voorkomende manieren waarop AI-assistenten gebruikt worden.
Chatbots
Bijna elke webshop heeft tegenwoordig wel een chatbot. Als bezoeker kun je altijd je vragen stellen aan zo’n chatbot. Deze chatbots draaien meestal op basis van AI en zijn prima in staat om het gros van de vragen te beantwoorden.
Spraak- en taalherkenning
Dit wordt indirect ingezet voor klantenservice. Als je aan Siri denkt, denk je wellicht niet meteen aan Siri als klantenservice. Echter is Siri een service die ervoor zorgt dat jij, als klant, de optimale ervaring van het product hebt. Uiteraard draait ook Siri op basis van AI.
Selfservice-portalen
Dit wordt vooral gebruikt door bedrijven die een service verkopen. Denk eens aan een telecom provider. Als je ergens niet uitkomt, met installeren bijvoorbeeld, dan kun je communiceren met AI chatbot die je helpt om het product correct te installeren.
Voordelen van het gebruik van AI in de klantenservice
Er zijn behoorlijk wat voordelen aan het gebruik van AI-assistenten in de klantenservice. Hieronder vind je een aantal grote voordelen.
Kostenbesparing
Het inzetten van AI is vaak significant goedkoper dan het inhuren van een klantenservice medewerker. Zeker op lange termijn zal dit zich uitbetalen.
Snellere en betere dienstverlening
AI kan 24/7 voor jou werken, zonder moe of ziek te worden. Dit betekent dat je 24/7 klantenservice kan leveren. Hierdoor voelt de klant zich sneller geholpen en is de kans groter dat de klant iets koopt of weer bij jou terugkomt.
Nauwkeuriger antwoorden
AI-assistenten zullen hun antwoorden altijd geven op basis van data. Hierdoor krijg je dat alle klanten een nauwkeurig antwoord krijgen en dat allen klanten hetzelfde antwoord krijgen.
Personalisatie
AI-assistenten in de klantenservice kunnen eenvoudig informatie verzamelen over een klant. Vervolgens kan dit ingezet worden om de klant te helpen met het vinden van producten die bij hun behoefte passen. Dit maakt de kans op een verkoop groter.
Minder werkdruk bij werknemers
Door AI-assistenten in te zetten kan de werkdruk bij bestaande werknemers flink afnemen. Door AI-assistenten in te zetten, kunnen de meeste vragen al beantwoord worden. Hierdoor hoeven bestaande werknemers zich alleen maar druk te maken over een beperkt aantal vraagstukken.
Waar moet je op letten als je AI inzet voor klantenservice?
AI-assistenten in de klantenservice zijn vaak nog niet perfect. Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten als je AI in wil gaan zetten voor klantenservice doeleinden.
AI kan niet alles oplossen
Het kan voorkomen dat AI iets tegenkomt wat het niet accuraat op kan lossen. Dit kan enorme frustraties opleveren bij klanten. Zorg er dus voor dat je zulke problemen snel in kaart brengt en oplost.
AI moet gecontroleerd worden
AI-assistenten worden gevoed met data. Het kan zijn dat deze data fouten bevat. AI zal dan dus foutieve antwoorden kunnen geven. Het is dus van groot belang om regelmatig te controleren of de antwoorden, die AI geeft, echt kloppen.
Privacy
Eén van de grootste angsten van veel mensen, met betrekking tot AI, is dat hun privacy niet gewaarborgd wordt. Als je AI-assistenten in de klantenservice gebruikt en deze veel persoonlijke/gevoelige informatie opvragen, zorg dan dat AI hier goed mee omgaat.